måndag 13 juni 2011

Man kan inte leva utan klingande gitarrer och röster som sätter sig direkt i bröstet.

Musik. Det är något man absolut inte kan leva utan och jag tänkte lägga upp mina 5 favoriter här och nu. Alla fem har samma tema med samma sorts Artister, det är artister som Håkan och Plura / Eldkvarn. Jag vet inte riktigt hur länge jag har lyssnat på sådan musik och det är inte alltid lätt. Många vänner med mera runt om lyssnar mer på Rock och så vidare och då kan det bli ganska lätt att man får ta lite skit för sin musiksmak men det struntar väll jag i inget är rätt eller fel och bland annat Håkan skriver en massa texter som verkligen sätter sig, du kan nästan lyssna på en låt en gång och så kan du den nästan utantill efter det. Men här är iallafall mina 5 favoritlåtar, men det finns absolut många många mer favoriter.

1. Håkan Hellström - Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din
 


Håkan Hellström är en av mina absolut favoriter. Han skriver underbara texter som alla sätter sig klockrent i bröstet, och det är riktigt svårt att inte sjunga med när han sätter ton.








2. Eldkvarn - Fulla för kärlekens skull


Plura Johnson. Det är svårt att inte gilla denna gubbe. Som helt klart också är en av mina favoriter. Det bästa med plura är att Plura bara är den han är och han är det så bra. När pluras lite gubbiga mörka stämma sätter ton så vill man inte sjunga med man vill bara lyssna och njuta.


3. Håkan Hellström - För sent för Edelweiss




Håkan är också en riktigt bra artist att njuta till. När man känner sig lite nere eller liknande och man sätter på Håkans stämma på Telefonen eller datorn så kommer leendet snabbt fram igen. Håkans texter är mer en bara texter...dom sätter sig.








4. Ulf Lundell - (Oh la la) Jag vill ha dig




Ulf Lundell har jag börjat gilla genom pappa. Han spelade mycket Ulf Lundell på de sena sommarkvällarna när vi bodde i Brunnby. Och nästan varje gång när man kom hem och dörren stod öppen och man hörde lite musik ut på området så tänkte man ULF. Det var bara underbart.
















5. Ulf Lundell - När jag kysser havet




Ulf har likt Plura en ganska gubbig mörk röst som man verkligen njuter till. Man vill som sagt inte sjunga med utan man vill bara lyssna och njuta. Ulf har skrivit underbara sånger som hela Sverige har nån gång sjungit högt, låtar som tillexempel "Öppna Landskap" och "När jag kysser havet" Han har också skrivit underbara låtar som han nästan pratar sig igenom så som "Högtryck" men det är bara underbart att höra på.




























Jaa detta var alltså 5 av väldigt många favoriter och jag hoppas att även ni också gillar dessa. Fast det kanske är många som gillar Rock och Punk och så vidare men aja detta är iallafall min musiksmak och jag hoppas som sagt att ni tycker om den lite. Nu har jag inte så mycket mer att säga, hoppas ni hade en trevlig läsning och uppskattade musiken Hej då :)
Playlist till spotify: För er som gillade musiken så slänger jag in en väldigt bra Spotifylista också ;) Klicka här för att hitta listan.
Såja Hej då. Tobias säger over and out.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar